جنگ نرم
این نوع جنگ از فروپاشی شوروی شروع و تاکنون ادامه داشته و متکی بر تهدیدات نرم و قدرت نرم فرهنگی و اجتماعی است.آمریکایی ها با استفاده از این نوع جنگ ...
تعریف جنگ نرم
مفهوم جنگ نرم (Soft Warfare) در مقابل جنگ سخت (Warfare Hard) است و تعریف واحدی که مورد پذیرش همگان باشد ندارد.
«جان کالینز» تئوریسین دانشگاه ملی جنگ آمریکا، جنگ نرم را عبارت از “استفاده طراحی شده از تبلیغات و ابزارهای مربوط به آن، برای نفوذ در مختصات فکری دشمن با توسل به شیوه هایی که موجب پیشرفت مقاصد امنیت ملی مجری می شود”، می داند.
ارتش ایالات متحده آمریکا در آیین رزمی خود آن را بدین صورت تعریف نموده است: “جنگ نرم، استفاده دقیق و طراحی شده از تبلیغات و دیگر اعمالی است که منظور اصلی آن تاثیرگذاری بر عقاید، احساسات، تمایلات و رفتار دشمن، گروه بی طرف و یا گروههای دوست است به نحوی که برای برآوردن مقاصد و اهداف ملی پشتیبان باشد”.با عنایت به تعاریف فوق، معروفترین تعریف را به جوزف نای، پژوهشگر برجسته آمریکایی در حوزه “قدرت نرم” نسبت می دهند. وی در سال1990 میلادی در مجله “سیاست خارجی” شماره 80 ، قدرت نرم را “توانایی شکل دهی ترجیحات دیگران” تعریف کرد. تعریفی که قبل از وی «پروفسور حمید مولانا» در سال1986 در کتاب “اطلاعات و ارتباطات جهانی؛ مرزهای نو در روابط بین الملل” به آن اشاره کرده بود. با این وجود مهمترین کتاب در حوزه جنگ نرم را جوزف نای در سال2004 ، تحت عنوان “قدرت نرم؛ ابزاری برای موفقیت در سیاست جهانی” منتشر نمود.
بنابراین جنگ نرم را می توان هرگونه اقدام نرم، روانی و تبلیغات رسانه ای که جامعه هدف را نشانه گرفته و بدون درگیری و استفاده از زور و اجبار به انفعال و شکست وا می دارد. جنگ روانی، جنگ سفید، جنگ رسانه ای، عملیات روانی، براندازی نرم، انقلاب نرم، انقلاب مخملی، انقلاب رنگی و... از اشکال جنگ نرم است .
به عبارت دیگر جنگ نرم مترادف اصطلاحات بسیاری در علوم سیاسی و نظامی می باشد. در علوم نظامی از واژه هایی مانند جنگ روانی یا عملیات روانی استفاده می شود و در علوم سیاسی می توان به واژه هایی چون براندازی نرم، تهدید نرم، انقلاب مخملین و اخیراً به واژه انقلاب رنگین اشاره کرد.در تمامی اصطلاحات بالا هدف مشترک تحمیل اراده گروهی بر گروه دیگر بدون استفاده از راه های نظامی است.
در یک تعریف کامل تر می توان گفت، جنگ نرم یک اقدام پیچیده و پنهان متشکل از عملیات های سیاسی، فرهنگی و اطلاعاتی توسط قدرت های بزرگ جهان برای ایجاد تغییرات دلخواه و مطلوب در کشورهای هدف است
دلایل استفاده از جنگ نرم
انتشار مقاله مشهور «جوزف نای» نظریهپرداز آمریکایی تحت عنوان «قدرت نرم» power Soft در فصلنامه آمریکایی foreign policy در سال ۱۹۹۰ دیدگاه جدیدی را به مخاطبان ارائه کرد که براساس آن ایالات متحده به جای آن که از طریق بکارگیری آنچه که قدرت سخت می نامند به انجام کودتای نظامی در کشورهای رقیب اقدام کند؛ تلاش خود را بر ایجاد تغییرات در کشورهای هدف از طریق تأثیرگذاری بر نخبگان جامعه متمرکز می کند.
براین اساس آمریکا می توانست بجای سرمایه گذاری میلیارد دلاری بر تئوری جنگ ستارگان به منظور مقابله با آنچه تهدید شوروی خوانده می شد، به سرمایه گذاری بر نخبگان جامعه شوروی از طرق مختلف اقدام کند. پس از فروپاشی شوروی جوزف نای مقاله دیگری تحت عنوان «کاربرد قدرت نرم» در فصلنامه فارن پالسی در سال ۲۰۰۴ منتشر ساخت که تکمیل کننده نظرات قبلی او متناسب با تغییرات جهان در سال های پس از فروپاشی شوروی و بویژه تحولات ناشی از واقعه یازده سپتامبر در روابط بین الملل بود.
در مقاله مذکور جوزف نای دیدگاه خود را درباره ایجاد تغییرات از طریق به کارگیری دیپلماسی عمومی در کنار بکارگیری قدرت نرم در میان نخبگان جامعه هدف مطرح کرد. بعدها نظرات او تکمیل تر شد و به عنوان دستورالعمل سیاست خارجی آمریکا تحت عنوان بکارگیری «قدرت هوشمند» Smart power به مورد اجرا گذارده شد. براساس این نظریه آمریکا با استفاده از دیپلماسی عمومی و قدرت هوشمند به برقراری نفوذ در بدنه جامعه هدف کمک می کند. این دیدگاه با دستورالعمل های اجرایی که توسط کارشناسان اطلاعاتی آمریکا نظیر دکتر «جین شارپ» تهیه شد، در سطح رسانه های گروهی به مفهوم «انقلاب نرم» معروف شد.
بنابراین جنگ نرم، امروزه مؤثرترین، کارآمدترین و کم هزینه ترین و درعین حال خطرناک ترین و پیچیده ترین نوع جنگ علیه امنیت ملی یک کشور است، چون می توان با کمترین هزینه با حذف تهاجم خود قرار می دهد.
جنگ نرم به روحیه، به عنوان یکی از عوامل قدرت ملی خدشه وارد می کند، عزم و اراده ملت را از بین می برد، مقاومت و دفاع از آرمان و سیاست های نظام را تضعیف می کند، فروپاشی روانی یک ملت می تواند مقدمه ای برای فروپاشی سیاسی- امنیتی و ساختارهای آن باشد. جوزف نای قدرت نرم را شیوه غیرمستقیم رسیدن به نتایج مطلوب بدون تهدید یا پاداش ملموس می داند. این شیوه غیرمستقیم رسیدن به نتایج مطلوب قدرت است. بر این پایه یک کشور می تواند به مقاصد موردنظر خود در سیاست جهانی نایل آید، چون کشورهای دیگر، ارزش های آن را می پذیرند، از آن تبعیت می کنند، تحت تأثیر پیشرفت و آزاداندیشی آن قرار می گیرند و در نتیجه خواهان پیروی از آن می شوند. در این مفهوم آنچه مهم تلقی می شود، تنظیم دستورالعملی است که دیگران را جذب کند. بنابراین جنگ نرم از یکسو توانایی کسب آنچه که می خواهید از طریق جذب کردن نه از طریق اجبار و یا پاداش می باشد ( و از سوی دیگر نشان دهنده ، تفاوت های عمده آن با جنگ سخت می باشد.
تفاوتهای جنگ نرم و جنگ سخت
1- حوزه تهدید نرم اجتماعی، فرهنگی و سیاسی است، در حالی که حوزه تهدید سخت امنیتی و نظامی میباشد؛
2- تهدیدهای نرم پیچده و محصول پردازش ذهنی نخبگان و بنابراین اندازهگیری آن مشکل است، در حالی که تهدیدهای سخت؛ عینی، واقعی و محسوس است و میتوان آن را با ارائه برخی از معیارها اندازهگیری کرد؛
3- روش اعمال تهدیدهای سخت، استفاده از زور و اجبار است، در حالی که در نرم ، از روش القاء و اقناع بهرهگیری میشود. و تصرف و اشغال سرزمین است در حالی که در تهدید نرم ، هدف تاثیرگذاری بر انتخابها، فرآیند تصمیمگیری و الگوهای رفتاری حریف و در نهایت سلب هویتهای فرهنگی است؛
4- مفهوم امنیت در رویکردهای نرم شامل امنیت ارزشها و هویتهای اجتماعی میشود، در حالی که این مفهوم در رویکردهای سخت به معنای نبود تهدید خارجی تلقی میگردد.
5- تهدیدهای سخت، محسوس و همراه با واکنش برانگیختن است، در حالی که تهدیدهای نرم به دلیل ماهیت غیر عینی و محسوس آن، اغلب فاقد عکسالعمل است.
6-مرجع امنیت در حوزه تهدیدهای سخت، به طور عمده دولتها هستند، در حالی که مرجع امنیت در تهدیدهای نرم محیط فروملی و فراملی (هویتهای فروملی و جهانی) است؛
7- کاربرد تهدید سخت در رویکرد امنیتی جدید عمدتاً مترادف با فروپاشی نظامهای سیاسی- امنیتی مخالف یا معارض است، در حالی که کاربرد تهدید نرم در رویکردهای امنیتی جدید علیه نظامهای سیاسی مخالف یا معارض، مترادف با فرهنگسازی و نهادسازی در چارچوب اندیشه و الگوهای رفتاری نظامهای لیبرال و دموکراسی تلقی میشود.
جنگ نرم نیز همانند جنگ سخت اهداف مختلفی دارد و قاعدتا هدف غایی هر دو آنها تغییر کامل نظام سیاسی یک کشور است که البته با اهداف محدودتر هم انجام می گیرد. در حقیقت جنگ نرم و جنگ سخت یک هدف را دنبال می کنند و این وجه مشترک آنهاست، در هر صورت هدف اصلی این جنگ، اعمال فشار برای ایجاد تغییر در اصول و رفتار یک نظام و یا به طور خاص تغییر خود نظام است.
اهداف جنگ نرم
1- استحاله فرهنگی در جهت تأثیرگذاری شدید بر افکار عمومی جامعه مورد هدف با ابزار خبر و اطلاع رسانی هدفمند و کنترل شده که نظام سلطه همواره از این روش برای پیشبرد اهداف خود سود جسته است.
2- استحاله سیاسی به منظور ناکارآمد جلوه دادن نظام مورد هدف و تخریب و سیاه نمایی ارکان آن نظام.
3- ایجاد رعب و وحشت از مسائلی همچون فقر، جنگ یا قدرت خارجی سرکوبگر و پس از آن دعوت به تسلیم از راه پخش شایعات و دامن زدن به آن برای ایجاد جو بی اعتمادی و ناامنی روانی.
4- اختلاف افکنی در صفوف مردم و برانگیختن اختلاف میان مقام های نظامی و سیاسی کشور مورد نظر در راستای تجزیه سیاسی کشور.
5- ترویج روحیه یاس و ناامیدی به جای نشاط اجتماعی و احساس بالندگی از پیشرفت های کشور.
6- بی تفاوت کردن نسل جوان به مسائل مهم کشور.
7- کاهش روحیه و کارآیی در میان نظامیان و ایجاد اختلاف میان شاخه های مختلف نظامی و امنیتی.
8- ایجاد اختلاف در سامانه های کنترلی و ارتباطی کشور هدف.
9- تبلیغات سیاه (با هدف براندازی و آشوب) به وسیله شایعه پراکنی، پخش تصاویر مستهجن، جوسازی از راه پخش شب نامه ها و...
10- تقویت نارضایتی های ملت به دلیل مسائل مذهبی، قومی، سیاسی و اجتماعی نسبت به دولت خود به طوری که در مواقع حساس این نارضایتی ها زمینه تجزیه کشور را فراهم کند.
11- تلاش برای بحرانی و حاد نشان دادن اوضاع کشور از راه ارائه اخبار نادرست و نیز تحلیل های نادرست و اغراق آمیز.
جنگ نرم به ابزارها و امکاناتی نیازدارد تا بتواند به اهداف خود جامه عمل بپوشاند.
ابزارهای جنگ نرم
جنگ نرم با پشتوانه قدرت نرم انجام می گیرد. بنابراین تمامی ابزارهای حامل قدرت نرم را باید به عنوان ابزارهای جنگ نرم مورد توجه و شناسایی قرار داد. این ابزارها انتقال دهنده پیام ها با اهداف خاص هستند. در عصر ارتباطات با تنوع ابزاری برای انتقال پیام از یک نقطه به نقطه دیگر هستیم. رسانه ها شامل رادیو، تلویزیون و مطبوعات، عرصه های هنر شامل سینما، تئاتر، نقاشی، گرافیک و موسیقی، انواع سازمان های مردم نهاد و شبکه های انسانی در زمره ابزار جنگ نرم به شمار میآیند.
با توجه به اینکه در جنگ نرم از ابزار مختلفی استفاده می شود می توان گفت که به همان نسبت نیز گروه های مختلفی را مورد هدف و مبارزه قرار می دهد.
چه افراد و تشکلهایی هدف جنگ نرم هستند؟
همه افراد جامعه میتوانند بخش های مشخصی باشند که مورد نظر راه اندازان جنگ نرم قرار گرفته اند و البته این موضوع وابسته به هدفی است که بانی جنگ نرم آن را دنبال می کند. اقشار مورد نظر بانیان جنگ نرم بستگی به هدف آنها دارد که میان مدت است یا عمومی و با توجه به هدف اقشار را تحت نظر می گیرند اما در حالت کلی می توان گفت که گروه های هدف در جنگ نرم، رهبران، نخبگان و توده های مردم هستند. نخبگان نیروهای میانی را تشکیل می دهند و می توانند به عنوان تصمیم گیران و تصمیم سازان یک حکومت مطرح باشند. نخبگان جامعه مدنی مانند رهبران احزاب و... هم با آشفتگی ذهنی خود، می توانند ترس را به ذهن مردم انتقال دهند، وحشت ایجاد کنند و روحیه ملت را درهم بشکنند.
در بعضی موارد برای رسیدن به اهداف مورد نظر خود گروه ها و اشخاص خاص و تأثیرگذار را مورد هدف قرار می دهند و از آن گروه یا فرد برای رسیدن به اهداف خود استفاده می کنند. مانند استفاده از قومیت های مختلف یا خواص و نخبگان فرهنگی وعلمی.
با توجه به اینکه در جنگ نرم از ابزارهای رسانه ای، فرهنگی و علمی استفاده می شود پوشش آن برای طبقات مختلف بیشتر و متفاوت تر است. جنگ رسانه ای می تواند توده های مردم را تحت تأثیر قرار بدهد و به همین شکل در جنگ علمی نخبگان را مورد هدف قرار دهد. افراد مورد نظر جنگ های نرم وابسته به هدف جنگ های نرم نیستند بلکه به دلیل اینکه در جنگ نرم ابزارهای مختلفی مورد استفاده قرار می گیرد در نتیجه افراد بیشتری درگیر می شوند اما در جنگ سخت که تنها ابزار مورد استفاده ابزار نظامی است تنها گروه های نظامی (و در موارد معدودی غیر نظامیان) در طرف مقابله قرارمی گیرند.
در جنگ نرم علاوه بر استفاده از ابزارهای رسانه های، فرهنگی و علمی برای نفوذ در طبقات و اقشار مختلف از تاکتیک های متنوعی مختلفی استفاده می شود.
تاکتیکهای جنگ نرم
1- برچسب زدن: بر اساس این تاکتیک، رسانه ها، واژه های مختلف را به صفات مثبت و منفی تبدیل کرده و آنها را به آحاد یا نهادهای مختلف نسبت می دهند
2- تلطیف و تنویر: از تلطیف و تنویر (مرتبط ساختن چیزی با کلمه ای پر فضیلت) استفاده می شود تا چیزی را بدون بررسی شواهد بپذیریم و تصدیق کنیم.
3- انتقال: انتقال یعنی اینکه اقتدار، حرمت و منزلت امری مورد احترام به چیزی دیگر برای قابل قبول تر کردن آن منتقل شود.
4. تصدیق: تصدیق یعنی اینکه شخصی که مورد احترام یا منفور است بگوید فکر، برنامه یا محصول یا شخص معینی خوب یا بد است. تصدیق فنی رایج در تبلیغ، مبارزات سیاسی و انتخاباتی است.
5- شایعه: شایعه در فضایی تولید می شود که امکان دسترسی به اخبار و اطلاعات موثق امکان پذیر نباشد.
6- کلیگویی: محتوای واقعی بسیاری از مفاهیمی که از سوی رسانه های غربی مصادره و در جامعه منتشر می شود، مورد کنکاش قرار نمی گیرد. تولیدات رسانه های غربی در دو حوزه سیاست داخلی و خارجی، مملو از مفاهیمی مانند جهانی شدن، دموکراسی، آزادی، حقوق بشر و... است. اینها مفاهیمی هستند که بدون تعریف و توجیه مشخص، در جهت اقناع مخاطبان در زمینه ای مشخص بکار گرفته میشوند.
7- دروغ بزرگ: این تاکتیک قدیمی که هنوز هم مورد استفاده فراوان است، عمدتاً برای مرعوب کردن و فریب ذهن حریف مورد استفاده قرار میگیرد.
8- پاره حقیقتگویی: گاهی خبر یا سخنی مطرح می شود که از نظر منبع، محتوای پیام، مجموعه ای به هم پیوسته و مرتب است که اگر بخشی از آن نقل و بخشی نقل نشود، جهت و نتیجه پیام منحرف خواهد شد.
9- انسانیتزدایی و اهریمنسازی: یکی از موثرترین شیوه های توجیه حمله به دشمن به هنگام جنگ (نرم و یا سخت)، «انسانیتزدایی» است. چه اینکه وقتی حریف از مرتبه انسانی خویش تنزیل یافت و در قامت اهریمنی در ذهن مخاطب ظاهر شد، می توان اقدامات خشونت آمیز علیه این دیو و اهریمن را توجیه کرد.
10- ارائه پیشگوییهای فاجعهآمیز: در این تاکتیک با استفاده از آمارهای ساختگی و سایر شیوه های جنگ روانی (از جمله کلیگویی، پاره حقیقتگویی، اهریمنسازی و ...) به ارائه پیشگوییهای مصیبتبار میپردازند که بتوانند حساسیت مخاطب را نسبت به آن افزایش داده و بر اساس میل و هدف خویش افکار وی را هدایت نمایند.
11- قطرهچکانی: در تاکتیک قطرهچکانی، اطلاعات و اخبار در زمان های گوناگون و به تعداد بسیار کم و به صورتی سریالی ولی نا منظم در اختیار مخاطب قرار می گیرد تا مخاطب نسبت به پیام مربوطه حساس شده و در طول یک بازه زمانی آن را پذیرا باشد.
12- حذف و سانسور: در این تاکتیک سعی می شود فضایی مناسب برای سایر تاکتیک های جنگ نرم به ویژه شایعه خلق شود تا زمینه نفوذ آن افزایش یابد. در این تاکتیک با حذف بخشی از خبر و نشر بخشی دیگر به ایجاد سوال و مهمتر از آن ابهام می پردازند و بدین ترتیب زمینه تولید شایعات گوناگون خلق می شود.
13- جاذبه های جنسی: استفاده از غریزهی جنسی و نمادهای اروتیکال از تاکتیکهای مهم مورد استفاده رسانه های غربی است به طوری که می توان گفت اکثر قریب به اتفاق برنامه های رسانه های غربی از این جاذبه در جهت جذب مخاطبان خویش به ویژه جوانان که فعالترین بخش جامعه هستند، بهره میگیرند.
14- ماساژ پیام: در ماساژ پیام، از انواع تاکتیک های گوناگون (حذف، کلی گویی، پاره حقیقت گویی، زمان بندی، قطره چکانی و...) جنگ نرم استفاده می شود تا پیام بر اساس اهداف تعیین شده شکل گرفته و بتواند تصویر مورد انتظار را در ذهن مخاطب ایجاد کند. در واقع در این متد ، پیام با انواع تاکتیک ها ماساژ داده می شود که از آن مفهوم و مقصودی خاص برآید.
15- ایجاد تفرقه و تضاد: ازجمله اموری که در فرآیند جنگ نرم مورد توجه واقع می شود، تضعیف از طریق تزریق تفرقه در جامعه هواداران و حامیان حریف است. ایجاد و القاء وجود تضاد و تفرقه در جبهه رقیب باعث عدم انسجام و یکپارچگی شده و رقیب را مشغول مشکلات درونی جامعه حامیان خود می کند و از این طریق از اقتدار و انرژی آن کاسته و قدرتش فرسوده شود.
16- ترور شخصیت: در جنگ نرم بر خلاف جنگ سخت ، ترور فیزیکی جای خود را به ترور شخصیت داده است. در زمانی که نمیتوان و یا نباید فردی مورد ترور فیزیکی قرار گیرد با استفاده از نظام رسانه ای و انواع تاکتیک ها از جمله بزرگ نمایی، انسانیتزدایی و اهریمن سازی، پاره حقیقت گویی و... وی را ترور شخصیت می کنند و از این طریق باعث افزایش نفرت عمومی و کاهش محبوبیت وی می شوند. دشمنان انقلاب و نظام اسلامی نیز با استفاده از این تاکتیک و بهره گیری از ابزار طنز، کاریکاتور، شعر، کلیپ های کوتاه و... که عموماً از طریق اینترنت و تلفن همراه ، پخش می شود به ترور شخصیت برخی افراد سیاسی و فرهنگی موجه و معتبر در نزد مردم می پردازند.
17- تکرار: برای زنده نگه داشتن اثر یک پیام با تکرار زمان بندی شده، سعی می کنند این موضوع تا زمانی که مورد نیاز هست زنده بماند. در این روش با تکرار پیام، سعی در القای مقصودی معین و جا انداختن پیامی در ذهن مخاطب دارند
18- توسل به ترس و ایجاد رعب: در این تاکتیک از حربه تهدید و ایجاد رعب و وحشت میان نیروهای دشمن، به منظور تضعیف روحیه و سست کردن اراده آنها استفاده می شود. متخصصان جنگ نرم، ضمن تهدید و ترساندن مخاطبان به طرق مختلف به آنان چنین القاء می کنند که خطرات و صدمه های احتمالی و حتی فراوانی بر سر راه آنان ممکن کرده است و از این طریق، آینده ای مبهم و توام با مشکلات و مصائب برای افراد ترسیم می کنند.
19- مبالغه: مبالغه یکی از روشهایی است که با اغراق کردن و بزرگ نمایی یک موضوع، سعی در اثبات یک واقعیت دارد. کارشناسان جنگ روانی، از این فن در مواقع و وقایع خاص استفاده می کنند. غربی ها همواره با انعکاس مبالغه آمیز دستاوردهای تکنولوژیک خود و اغراق در ناکامی های کشورهای جهان اسلام سعی در تضعیف روحیه مسلمانان در تقابل با تمدن غربی دارند.
20- مغالطه: مغالطه شامل گزینش و استفاده از اظهارات درست یا نادرست، مشروح یا مغشوش و منطقی یا غیرمنطقی است، به این منظور که بهترین یا بدترین مورد ممکن را برای یک فکر، برنامه ، شخص یا محصول ارائه داد. متخصصین جنگ نرم، مغالطه را با «تحریف» یکسان می دانند. این روش ، انتخاب استدلال ها یا شواهدی است که یک نظر را تایید می کند و چشم پوشی از استدلال ها یا شواهدی که آن نظر را تائید نمی کند
اصول و روشهای مقابله با جنگ نرم
اما چه کار کنیم تا بتوانیم با بهرهگیری از ساز و کارهای مختلف از اعمال تهدیدات نرم پیشگیری کنیم و یا از دامنه اثرات اجتماعی فرهنگی و سیاسی آن ها را کاست و یا از میان برد.
برای مقابله با جنگ نرم، نخست باید ویژگیهای این نوع جنگ را آنالیز کرده و خوب بشناسیم و بدانیم که جنگ نرم با جنگ سخت، چه تفاوتهایی دارد. آنچه در جنگ سخت مورد هدف قرار میگیرد، جان انسانها، تجهیزات، امکانات و بناهاست که معمولا در این مواقع با استفاده از همین مسائلی که مورد هدف قرار گرفته است، افکار عمومی علیه دشمن فعال میشود، در حالی که در جنگ نرم آن چه هدف قرار میگیرد، افکار عمومی است.
برای دستیابی به این هدف، باید بیش از گذشته رسانهها را مورد توجه قرار دهیم و افکار عمومی داخلی و جهانی را نسبت به دروغپردازی رسانههای خارجی، آگاه کنیم.
این دو مهم فقط با تقویت رسانههای خودی و تلاش برای بینالمللی کردن این رسانهها، میسر است. دیپلماسی رسانهای در سیاست خارجی هر کشور به دو صورت تحقق مییابد؛ یکی مدیریت رسانهها توسط سازمانهای دیپلماتیک رسمی کشور و دیگری به صورت خودجوش و در راستای سیاستهای کلان کشورها.
هر ملتی و کشوری دارای منابع قدرت نرم است که شناسایی و تقویت و سازماندهی آن ها می تواند براساس یک طرح جامع تبدیل به یک فرصت و هجوم به دشمنان طراح جنگ نرم شود. به عنوان مثال، منابع قدرت نرم در ایران را می توانیم «ایدئولوژی اسلامی»، «قدرت نفوذ رهبری»، «حماسهآفرینیها» و «درجه بالای وفاداری ملت به حکومت» برشمریم.
برخی راههای مقابله با جنگ نرم
1. گسترش دامنه و شمول فعالیتهای فرهنگی.
2. افزایش محصولات فرهنگی تأثیرگذار بر جامعه و جوانان.
3. ایجاد راههای مشروع برای ارضاء نیازهای مردم.
4. استفاده از دیپلماسی عمومی.
5. استفاده از راهبردهای ویژه در مورد اقوام و اقلیتها: اقلیتهای جامعه اغلب به سبب داشتن احساس نابرابری، مستعد مخالفتورزی علیه نظام حاکم هستند و دشمنان فرامنطقه ای یکی از میدان های فعالیت خود را در کشورهایی که دارای تنوع قومیت هاست، قرار می دهند. اما زمانی که نظام مستقر با انجام راهبردهای مناسب در مناطق محروم و دور از مرکز و اختصاص بودجه های لازم در قالب طرح های توسعه همه جانبه خصوصا طرح های اشتغال زا و به کارگیری مدیریت های توانمند در این مناطق و با روحیه جهادی و بسیجی مشغول خدمت به مردم شدند، می توانند آن احساس را کم کنند یا از میان بردارند.
6. عملیات روانی متقابل: در مقابله با جنگ نرم نبایستی منفعلانه عمل کرد. عاملان تهدید نرم از انواع تبلیغات، فنون مجاب سازی روش های نفوذ اجتماعی و عملیات روانی به منزله روش های تغییر نگرش ها، باورها و ارزش های جامعه هدف استفاده می کنند. انجام تبلیغات هوشمندانه، سریع با قدرت منطق و اندیشه و احاطه ذهنی بر مخاطبان جنگ نرم می تواند یکی از روشهای مقابله باشد.
7. آگاهی بخشی عمومی. منبع :abna.ir
-
توزیع لوازم التحریر
۰۹ شهریور ۱۴۰۱ ساعت ۰۸:۴۷ -
جشن پایان سال کلاس ششمی ها
۰۲ شهریور ۱۴۰۱ ساعت ۱۱:۱۳ -
ماه محرم
۱۰ مرداد ۱۴۰۱ ساعت ۰۹:۵۳ -
مراسم سلام فرمانده
۱۶ خرداد ۱۴۰۱ ساعت ۰۹:۴۷ -
جشن الفبای پایه های اول
۰۳ خرداد ۱۴۰۱ ساعت ۱۰:۰۱ -
آموزش بهداشت دهان و دندان
۰۲ خرداد ۱۴۰۱ ساعت ۰۷:۵۲
- درخت موضوعات
- سال تحصیلی 1401-1400
- سال تحصیلی 1400-99
- سال تحصیلی 99-98
- فعالیتهای سال تحصیلی 98-97
- داستانها و حکایات شیرین
- تقویم پرورشی
- کانونهای فرهنگی تربیتی شهرستان
- آموزش کار با نرم افزارها
- حوزه پرورشی شهرستان
- سال تحصیلی97-96 شاهد نهم دی
- نرم افزارهای رایگان
-
فعالیتهای پرورشی دبستان شاهد نهم دی 95-94
- رتبه برتر جشنواره ریاضی خیام
- نمایش فیلمهای جشنواره رشد
- جشنواره راویان جوان انقلاب
- نتایج مسابقات قرآن و معارف اسلامی
- جشن نیکوکاری
- مسابقه کتابخوانی مرحله شهرستان
- جلسه شورای دانش آموزی اسفند ماه
- جشنواره سرود مدارس شهرستان
- مسابقات قرآن و معارف مرحله آموزشگاه
- برگزاری کلاس خوشنویسی
- مسابقات احکام مرحله شهرستان
- آزمون ریاضی خیام
- محفل انس با قرآن کلاس پنجم
- مسابقات شطرنج آموزشگاهها
- جشن انقلاب
- مسابقات دو میدانی مدارس ابتدایی شهرستان
- 12 بهمن و ورود حضرت امام ره
- جلسات آموزش خانواده
- مسابقات مینی والیبال
- روز هوای پاک
- مسابقات فرهنگیان شهرستان
- عملکرد مدارس شاهد تربت حیدریه
- بازدید از کانون پرورش فکری کودکان
- مراسم هفته سلامت
- جشن الفبای پایه اول و پایان دوره پایه ششم
- دانش آموزان برتر حوزه پرورشی
- تجلیل از دانش آموزان برتر حوزه پرورشی
- اردوی نیشابور
- همایش سفیران سلامت
- روز معلم
- اردوی دانش آموزان دوره دوم
- نتایج دست نوشته های طلایی
- اردوی دانش آموزان دوره اول
- نتایج مسابقه علمی بسیج
- تست قند خون همکاران
- دیدار با پدران آسمانی
- نتایج مسابقات فرهنگی هنری رشته های گروهی
- نتایج مسابقات فرهنگی هنری ( انفرادی )
- برگزاری کارگاه سلامت و تندرستی
- هفته مشاغل
- مرکز جامع شهیدپژوهی در تربت حیدریه راهاندازی شد
- نمایشگاه مواد بازیافتی
- جلسه پیشگیری از آسیب های اجتماعی
- اختتامیه مسابقات فرهنگی هنری و معارف اسلامی سال گذشته
- توزیع لباس فرم
- برنامه های دهه اول محرم
- یوم الله 13 آبان
- حلقه صالحین
- انتخابات شورای دانش آموزی
- بر نامه های اجرایی هفته تربیت بدنی
- برنامه های هفته بهداشت روان
- مراسم روز هفتم محرم
- احلی من العسل
- جشن قرآن پایه اول و دوم
- تجلیل از دانش آموزان برتر شاهد و ایثارگر
- مسابقه کاراته آموزشگاهها
- رو نمایی از سرود اختصاصی دبستان
- جشن هفته ملی کودک
- جشنواره باد بادک ها
- نماز جماعت
- همیاران پلیس و هفته نیروی انتظامی
- جشن عاطفه ها
- نتایج استعدادهای درخشان
- پذیرفته شدگان نمونه دولتی
- مدیر نمونه مدارس شاهد استان
- آموزش اطفاء حریق
- مرحله آموزشگاهی مسابقات قرآن ، اذان و حفظ
- نماز جماعت و حلقه صالحین
- یادواره شهدای نهم دی شهرستان
- اهدای جوایز به دانش آموزان برتر حوزه پرورشی
- کارگاه پیشگیری از آسیب های اجتماعی
- غربالگری نا هنجاری استخوان
- کسب مقام اول مسابقات فوتسال شهرستان
- جلسه شورای پرورشی
- مسابقه احکام مرحله آموزشگاه
- محفل انس با قرآن
- شرکت در جنگ جوانه ها
- پایگاه تغذیه سالم و جشنواره غذا
- واحد مشاوره
- مانور سراسری زلزله
- تربیت بدنی
- آموزش ایمنی در مقابل زلزله
- جلسات شورای دانش آموزی
- دانش آموزان برتر مهر و آبان
- برنامه های هفته کتاب و کتاب خوانی
- مراسم افتتاح طرح وارنیش فلوراید در شهرستان
- پروژه مهر
- آرشیو برخی از فعالیتهای پرورشی سه ماهه اول سال تحصیلی 93-92
- موضوع آزاد
- آرشیو برخی از فعالیت های پرورشی سه ماهه دوم ,سوم 92-91
- درس و فعالیت های پرورشی
- متوسطه
- راهنمایی
- ابتدایی
- تشکل های دانش آموزی
-
سال تحصیلی 96-95 دبستان پسرانه شاهد نهم دی
- جشن نیکوکاری
- حلقه صالحین 1
- مسابقه احکام مرحله آموزشگاه
- مدرسه مروج سلامت
- مسابقات قرآن و معارف مرحله آموزشگاه
- آزمون سنجش
- حلقه صالحین پایه ششم
- بازدید از کارخانه قند
- طرح وارنیش فلوراید
- مانور زلزله
- جنگ جوانه ها
- نماز جماعت 2
- یادواره شهدای نهم دی
- حلقه صالحین همکاران خانم
- تست قند خون همکاران
- طرح اهدای کتاب
- زنگ معرفی یک کتاب خوب
- زنگ کتاب و کتاب خوانی
- جلسه پیشگیری پدیکلوز
- جلسه شورای دانش آموزی
- برگزاری مسابقات ورزشی
- بازدید از مزرعه مکانیزه
- افتتاحییه المپیاد درون مدرسه ای
- جلسه مربیان و معاونین پرورشی
- توزیع شیر مدارس
- پیشگیری از آسیب های اجتماعی
- برگزاری مسابقات شنا دهه فجر
- غبار روبی گلزار شهدا
- بازدید از نمایشگاه کتاب
- مراسم تجلیل از مربیان و معاونین پرورشی
- رتبه های برتر مسابقات قرآنی
- مسابقات قرآن و معارف اسلامی شهرستان
- تجلیل از دانش اموزان شاهد و ایثارگر
- راهپیمایی 22 بهمن
- مسابقات رشته احکام شهرستان
- برنامه یاوران انقلاب
- آموزش عملی نماز پایه دوم
- بازدید از موزه مردم شناسی
- 12 بهمن و ورود حضرت امام (ره)
- نمایشگاه مواد بازیافتی
- آزمون پیشرفت تحصیلی شاهد
- برنامه تفریحی شنا
- بزرگداشت یاد و خاطره آتش نشانان شهید
- روز هوای پاک
- بازدید ریاست اموزش و پرورش نیشابور
- بسیج ملی تغذیه سالم
- قهرمانی تیم والیبال دبستان
- حلقه صالحین پایه ششم
- معاینه تا هنجاریهای اسکلتی
- جلسه بهداشت یاران
- اردوی پایه های چهارم پنجم
- همایش سفیران سلامت
- کسب مقام دوم رشته ترتیل شهرستان
- جلسات مشاوره تربیتی
- پیشگیری از حوادث چهارشنبه سوری
- قهرمانی مسابقات شنای مدارس
- مقام دوم مسابقات شطرنج
- جلسه هم اندیشی مراقبین بهداشت
- دیدار با پدران آسمانی
- نتایج مسابقات فرهنگی هنری
- تقدیر از برترین های آزمون علمی بسیج
- برنامه های هفته سلامت
- مراسم تجلیل از دانش آموزان برتر
- حفظ ملی قرآن
- رتبه اول استانی آزمون ریاضی خیام
- رتبه کشوری کاراته صدرا پیر احمدی
- دانش آموزان برتر حوزه پرورشی و پذیرفته شدگان مدارس نمونه و تیزهوشان
- جشن الفبای پایه اول و پایان سال پایه ششم
- جشن قرآن پایه سوم
- جشن نیمه شعبان
- اردوی نیشابور
- طرح وارنیش فلوراید
- اردوی دانش آموزان دوره اول
- جشنواره سرود مدارس
- جشن شکوفه ها
- بزرگداشت روز 13 آبان
- روز هشتم محرم
- صبحگاه مشترک واحد مقاومت
- کوهپیمایی دانش آموزان
- بازدید از هلال احمر
- برنامه های هفته تربیت بدنی
- بازدید از سازمان انتقال خون
- انتخابات شورای دانش آموزی
- برنامه صبحانه سالم
- جشن قرآن
- جشنواره بادبادکها
- نماز و قرآن
- کلاس قرآن
- حضور مسئولین در روز اول سال تحصیلی
- عزاداری محرم 2
- بازدید از آتش نشانی
- نماز جماعت
- روز سالمندان
- عزاداری محرم
- اولین جلسه شورای معلمان
- همیاران پلیس
- جشن عاطفه ها
- اختتامیه مسابقات قرآن و فرهنگی هنری
- بزرگداشت هفته دفاع مقدس
- جلسه پیشگیری از آسیبهای اجتماعی
- بدون موضوع
نرم افزار های مورد نیاز
دانلود Winrar
23 مهر 1398ورژن: 5.80 Beta 3دانلود Opera
23 مهر 1398ورژن: 64.0.3417.54دانلود KMPlayer
23 مهر 1398ورژن: 4.2.2.32دانلود فایرفاکس
23 مهر 1398ورژن: 70.0دانلود گوگل کروم
20 مهر 1398ورژن: 77.0.3865.120دانلود واتس اپ
20 مهر 1398ورژن: 2.19.298دانلود اینستاگرام
20 مهر 1398ورژن: 117.0.0.0.85دانلود فلش پلیر
15 مهر 1398ورژن: 32.00.270دانلود Skype
15 مهر 1398ورژن: 8.53.0.85دانلود TeamViewer
15 مهر 1398ورژن: 14.6.4835نرم افزار مدیریت پسورد
25 شهریور 1398ورژن: 2.43دانلود VLC
13 شهریور 1398ورژن: 3.0.8دانلود Avast! Internet Security
5 فروردین 1398ورژن: 19.3.2369 (Build 19.3.4241.404)دانلود فتوشاپ CC
4 اسفند 1397ورژن: 2019 20.0.3.24950دانلود Adobe Reader
21 شهریور 1397ورژن: XI 11.0.22دانلود تلگرام
18 شهریور 1397ورژن: 4.9.1دانلود Sygic سایجیک
3 بهمن 1396ورژن: 17.3.11دانلود رهیاب OsmAnd
3 بهمن 1396ورژن: 2.8.2دانلود نقشه آفلاین ایران + سخنگو فارسی
3 بهمن 1396ورژن: v7.1.17.50دانلود مسیریاب MapFactor
3 بهمن 1396ورژن: 3.0.125دانلود منیجر IDM
1 بهمن 1396ورژن: 6.30 Build 6دانلود Kaspersky
4 مرداد 1396ورژن: 17.0.0.611.0.184.0.DC.21.03دانلود آفیس 2016
11 تیر 1396ورژن: آپدیت may 2017دانلود فتوشاپ CS6
4 تیر 1395ورژن: 13.1.2دانلود آنتی ویروس Dr.Web
16 خرداد 1395ورژن: 11.0.3.5270دانلود ویندوز 7
29 بهمن 1393ورژن: SP1 Feb 2015دانلود Windows 8.1
6 مرداد 1393ورژن: 8.1دانلود Winamp
1 تیر 1393ورژن: 5.666دانلود AutoCAD
3 اردیبهشت 1393ورژن: 2015 J.51.0.0دانلود آفیس 2013
26 اسفند 1392ورژن: SP1 SE v15.0.4569
نظرات
ارسال نظر
وحید احمدی
چگونه ادامه مطلب خود را رنگی درست کردی لطفا جواب خود را با نام خود به این آدرس IRANYAZD@YAHOO.COM ایمیل کن.